De laatste!

30 oktober 2017 - Lindi, Tanzania

Ontzettend onwerkelijk, maar mijn tijd als International Volunteer in Tanzania zit er alweer op! De afgelopen weken heb ik zeker niet rustig afgebouwd, aan het eind zijn nog allerlei activiteiten van de grond gekomen. Hierdoor heb ik mijn plaatsing op een super manier kunnen eindigen.

Maandag 16 oktober was het gastspreker evenement dat ik georganiseerd had, een evenement waarop studenten meer information kregen over Health & Safety en over HR en gedrag op de werkvloer. Inspirerend voor de studenten en voor mij erg leuk om bij te zijn.

Diezelfde week op dinsdag, woensdag en donderdag was er de interview training voor studenten, gegeven door mij met hulp van 4 andere vrijwilligers. Een praktische training waarin studenten oefenen met het beantwoorden van gangbare interview vragen. Erg leuk was dat één van de nationale vrijwilligers die mee geholpen had zelf een interview had op woensdag. Donderdag kwam ze naar me toe om te vertellen dat zij zelf ook heel veel aan deze training gehad had. Super om te horen natuurlijk en fantastisch dat zij dit verhaal ook nog kon delen met de studenten op donderdag.

Interview trainingInterview trainingInterview training

Vrijdag kwam het bedrijf langs dat werkt aan ons online jobplatform ‘Kazi Connect Online’. Ik heb het begeleiden van dit project onder mijn hoede. Samen liepen we door de gecreëerde site en kon ik op- en aanmerkingen geven. Leuk om weer met iets bezig te zijn dat heel dicht tegen mijn werk in Nederland aanligt.

Daarnaast konden we vrijdag ook cadeaus uitdelen. Randstad heeft 2 laptops en 2 tablets geschonken aan het project. Deze hebben we overhandigt aan de principal die daar uiteraard heel blij mee was en ook heel dankbaar voor was.

Zaterdag was er nog het fundraising evenement, georganiseerd door mijn collega Mwaka om geld op te halen voor de entrepreneurship studenten. Vrijdagavond en zaterdagochtend druk geweest met het opbouwen, zaterdag het evenement en daarna weer afbouwen. Bijzonder om mee te maken hoe zo’n evenement gaat in Tanzania. Bij iedereen ging de microfoon langs om even publiekelijk te vertellen hoeveel je bij zou dragen, voor mij en mijn mede niet-tanzanianen niet direct heel gebruikelijk..

Lol met MwakaMet EliasKazi Connect Lindi team

Heel leuk aan deze laatste complete week was dat ik echt dingen heb kunnen bereiken. Doordat ik ook heel veel tijd met studenten doorgebracht heb kenden ze m’n naam ook goed en hoor ik vaak ‘hello Miss Manon, hi teacher’. Dit zijn hele kleine dingen, maar geven toch een goed gevoel. Mooie afsluiting van mijn laatste complete week!

Afgelopen week dus afscheid! Dinsdag was dus mijn laatste dag in Lindi. Overdag was ik bij alle leraren langsgegaan met koekjes om te vertellen dat het echt mijn laatste dag zou zijn. In de avond zou ik nog gaan eten met de principal. In de loop van de dag bleek de principal het toch groter aan te willen pakken dan ik verwacht had, dit was een leuke verrassing. In de avond werd er op het terrein van VETA Lindi een diner georganiseerd voor alle leraren ter ere van mijn afscheid. Tafels werden mooi gedekt, de geluidsinstallatie kwam naar buiten en een buffet werd klaargezet. Als special guest deze avond werd ik toegesproken, kreeg ik een mooie traditionele doek cadeau en sloot ik de avond af met een speech. Heel bijzonder en totaal onverwacht dat ze dit voor mij georganiseerd hadden, wow!

Met teacher DanielAfscheidMet de principal van VETA LindiAfscheidsdiner bij VETA Lindi

Vrijdagavond heb ik in Mtwara mijn afscheidsdiner van het project gehad samen met Merle. Zaterdagochtend om 6 uur de bus richting Dar es Salaam, vroeg!

Wat ik nu ga doen? Eerst heerlijk 3 weken vakantie vieren in Tanzania samen met David. Weer helemaal opladen en me klaarmaken voor een nieuwe uitdaging. Op 1 december begin ik namelijk bij Twago, onderdeel van de Randstad Groep, als Implementation Manager. En deze job is in… Berlijn!

Nieuwe job bij..Berlin baby

1. Lilian van der Straten:
    30 oktober 2017
    Prachtig te lezen dit. Je hebt het goed gedaan en fijn dat je daar dan ook veel waardering voor krijgt. Nu lekker genieten samen met David. En wat leuk dat je straks naar Berlijn mag. Weer een nieuw avontuur. Heel veel succes daar.
  2. Bert Veldkamp:
    30 oktober 2017
    Ik was stiekem al geïnformeerd door Gittan over je nieuwe uitdaging in Berlijn. Top hoor, zo vanuit Tanzania naar Berlijn. Heel veel succes, en een fijne vakantie met David xx
  3. Ellen Hagedoorn-Plantinga:
    30 oktober 2017
    Wauw Manon! Wat leuk om te lezen zeg!! En wat een nieuw avontuur staat er al op je te wachten! Heel veel succes en plezier!! En fijne vakantie!